En liten lektion om matoljor, omega-3 och omega-6 och hur de påverkar vår hälsa

Produkt_6_ISO_WebImageOmega-3 och omega-6 är flytande fettsyror. Omega-3 återfinns idag främst i fet fisk, linfrön och kött från gräsbetande djur. Omega-3 dämpar inflammationer och motverkar sådant som kroniska inflammationer kan medverka till – bl.a. cancer, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, acne, ledsmärtor och blodproppar. Omega-6 återfinns i vår dagliga diet främst i olika matoljor och är, så vitt jag och många andra kan bedöma, inflammationsframkallande. Främjar alltså allt det som omega-3 motverkar. Omega-6 tillsätts idag (i form av olika matoljor) i en lång rad livsmedel och kallas där för ”vegetabilisk olja” – margariner, buljong, pulversåser, pulversoppor, rostad lök, alla konserver med olja, all friterad mat, färdiga degar. För några år sedan rapporterade SvD om sambandet mellan omega-6 och den svåra tarminflammationen ulcerös kolit. Detta var såklart ingen slump.

Den billigaste oljan, och därmed den mest välanvända, är idag solrosolja. Det är solrosolja man hittar i alla konservburkar som t.ex. soltorkade tomater och sardiner. Det är i solrosolja som chips och pommes frites och allt annat friterat friteras i. Det är ofta solrosolja som gömmer sig bakom ”vegetabilisk olja” i var och varannan förpackad matprodukt. Detta gör det intressant att titta på förhållandet mellan omega-6 och omega-3. Stenåldersmaten innehöll sisådär proportionerna 1:1 mellan omega-6 och omega-3. Idag ser proportionerna helt annorlunda ut. Nedan följer proportionerna mellan omega-6 och omega-3 i några vanliga oljor (siffrorna kommer från Livsmedelsverkets hemsida):

Solrosolja 526:1
Sesamolja 103:1
Majsolja 60:1
Palmolja 33:1
Olivolja 12:1
Kokosolja 9:1
Sojaolja 7:1
Hampafröolja 3:1
Rapsolja 2:1
Linfröolja 0,3:1

Och här ser man alltså att solrosolja skiljer sig markant från övriga oljor. Den olja vi alla får i oss mest av. Jag skulle vilja kalla den för inflammationsframkallande. Den bästa olja vi kan äta är således linfröolja och därefter rapsolja. En annan faktor som gör att vi moderna människor får i oss än mindre omega-3 än tidigare generationer är det faktum att vi numera matar våra kreatur med spannmål – förr i tiden betade de gräs. Spannmål innehåller dessvärre en stor mängd omega-6 jämfört med omega-3. Gräs däremot innehåller mer omega-3 än omega-6. En avgörande skillnad. Således innehåller boskap som betat gräs mer omega-3 än omega-6 och boskap som matats med spannmål innehåller mer omega-6 än omega-3. Denna skillnad syns alltså även i den mjölk de producerar och även i deras kött. Man kan ju i ett vidare perspektiv såklart även tänka på hur boskapens hälsa påverkas av denna omvälvande skillnad i deras diet.

Idag är våra folksjukdomar som cancer, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, ledsmärta, acne och tarminflammationer alla kopplade till kroniska inflammationer. Det eventuella sambandet med dagens matkultur är svårt att bortse ifrån. För övrigt blev jag överlycklig när jag häromdagen på NK i Stockholm hittade lättsaltade potatischips … friterade i olivolja.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: