Kalles Kaviar – en sockerrik favorit?

8512640-origpic-a592fa

Jag åt alltid Kalles Kaviar tidigare i livet. Hela barndomen. Majoriteten av mitt liv som vuxen. Tänkte alltid att jag åt fisk. Alltså var det nyttigt. Men sen en dag kom det sig att jag läste innehållsförteckningen. Ni vet ju att ingredienserna står i fallande ordning.

– 52% sockersaltad torsk- och sejrom. Alltså – 48% i Kalles Kaviar är något annat än just detta.
– Rapsolja. Säkert nyttigt.
– Socker. Enligt Kalles Kaviars kundtjänst är mängden tillsatt socker 12%.
– Potatisflingor. Ren stärkelse som bryts ned till socker i kroppen.
– Tomatpuré. Säkert nyttigt.
– E300 (askorbinsyra) som antioxidationsmedel och E202 (kaliumsorbat) som konserveringsmedel.

Näringsvärdena visar 16% kolhydrater. 12% är tillsatt vitt socker, de övriga 4% härstammar förmodligen från potatisen.

… och man kan notera att Coca Cola innehåller 11% socker. You do the math!

2 thoughts on “Kalles Kaviar – en sockerrik favorit?

  1. Och Kalles Kaivar är den enda produkt med socker du äter (varje dag?)? Oftast äter man ju en drös med produkter (varje dag) med bara lite socker. Många bäckar blir som bekant något större i slutändan. De som gillar (och försvarar) sockriga produkter har ju en tendens att gilla själva socker-konceptet mer än en enskild produkt.

    I skenet av att jag tror att socker är ett gift för kroppen så tycker jag det är bra att uppmärksamma att Kalles innehåller mycket socker. Jag tycker därtill att det är helt okej att göra detta i min egen blogg (som både är gratis och frivillig att läsa).

Kommentera

