Glasburkar!

Jag brukar återvinna en del av mina glasburkar. Återvinna hemma i mitt eget kök alltså. Jag använder plastmatlådor allt mer sällan och häller istället upp maten i glasburkar. Glas är ett stabilt material, läcker inte kemikalier vid uppvärmning, kan återvinnas till nytt glas hur många gånger som helst och tillverkas av helt vanlig sand. Plast, å andra sidan, är baserad på olja, kan återvinnas endast ett antal gånger och börjar enligt t.ex. Naturskyddsföreningen läcka kemikalier såsom olika bensenderivat (återfinns i bensin, är eventuellt cancerframkallande) vid värme. Så, med gott samvete fasar jag ut matlådorna i plast och kör vidare på glasburkarna.

20130818-131936.jpg

2 thoughts on “Glasburkar!

  1. Lana skriver:

    Det här måste jag också börja göra! 🙂
    Ha en fin dag!
    Kramar!
    //Lana

Kommentera

