Veckans matsedel!

20130616-230739.jpgDet bästa tipset för att äta genomtänkt hälsosam mat är P-L-A-N-E-R-I-N-G. På väg hem från jobbet, vrålhungrig, tycker jag alltid lösgodis och en påse chips låter gott, lättlagat och lättdiskat. Eller en pizza. Eller hamburgare. Eller en fryst paj. All sån där mat med mycket e-nummer och mycket socker och mycket dextrin och andra konstigheter. Och all sån där mat med billiga råvaror. Och all sån där mat med båda hög kolhydrathalt OCH hög fetthalt – det bästa receptet för fetma.

Hursomhelst – varje söndag sätter jag ihop följande veckas matsedel. På väg hem från jobbet behöver jag aldrig ens fundera på vad jag behöver handla. Allt är förberett.

Så här ser kommande veckans matsedel ut:

MÅNDAG:
Lunch: Svensk ekologisk fläskkotlett (finns på Konsum) samt sallad (wasabirucola, ekologiska körsbärstomater, paprika, strimlade sockerärtor, färska champinjoner, ekologiska oliver, fetaost av fårmjölk, balsamvinäger, salt, olivolja, pressad vitlök).
Middag: Raggmunkar på kålrot och kokosmjölk (riven kålrot, riven gul lök, kokosmjölk, mandelmjöl, salt, ägg, peppar). Serveras med lingon (inte sylt, enbart lingon) och knaperstekt bacon.

TISDAG:
Lunch: Rester – Raggmunkar
Middag: Panerad torsk (paneras i kokosmjöl och malda semsamfrön) med parmesan- och gräslökssås (gräslök, vitlök, parmesanpulver, creme fraiche) med sallad (se ovan).

ONSDAG:
Lunch: Rester – Panerad torsk
Middag: Broccoli- och skinkpaj (deg av smör, salt, peppar, mandelmjöl, fiberhusk, ägg). Fyllning: Broccoli och svensk ekologisk rökt skinka samt sås av ägg, grädde, salt och cayennepeppar. Serveras med sallad.

TORSDAG:
Lunch: Rester – Broccoli- och skinkpaj med sallad.
Middag: Ekologisk laxfilé med romsås (creme fraiche, ishavsrom, salt, peppar) och sallad.

FREDAG – midsommarafton:
Sen frukost, därefter midsommarmiddag hos föräldrarna.

HELGEN:
Sena frukostar!
Middagar: Rester – Skink- och broccolipaj med sallad.

Notis: Till frukost äter jag kokt ägg med Hellmans majonnäs samt en klick rysk yoghurt, en klick kokosfett samt en sked hemmagjord spannmålsfri müsli samt en kopp kaffe eller te.

Annonser

One thought on “Veckans matsedel!

  1. Perfekt med planering! Brukar också planera veckomat! 🙂
    Så god mat du kommer att äta under veckan! Mums!
    Ha en fin dag!
    kram
    //Lana

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s