Ekologiskt bipollen från Kina!

Sägs rent näringsmässigt vara komplett. Innehåller mer vitaminer än frukt och mer protein än nötkött (har inte själv studerat bipollen i labb, endast läst om det). Blompollen fastnar ju som bekant på binas ben medan de suger nektar. Efter mycket nektardrickande bildas det korn av pollen på binas ben. Tillbaka i bikupan matas bibebisar med just detta pollen. Så ur en ren etisk ståndpunkt vet jag inte om jag tycker det är en bra idé att människan börjar sno pollen från bina. Vet inte riktigt heller hur man hanterar bina när man plockar bort pollenkornen från deras ben. Man har ju sett hur människan behandlar övriga djur inom matindustrin. Jag känner precis samma etiska motståndstagande mot bipollen som jag gör mot mejeriindustrin … som ju grundar sig på kornas egen mjölkproduktion till sina kobebisar. Och vi ska absolut inte leka med elden när det gäller bin, det underbara djur som gör den välfyllda frukt- och grönsaksdisken i matbutiken möjlig. Så jag tänker prova bipollen (i min hemmagjorda müsli, i smoothies etc.), men jag kommer inte bli någon storkonsument.

20130608-100715.jpg

Kommentera

