Mejerifri kost

Jag funderar på detta med mejerifri kost. Att dricka mjölk avsedd för kobebisar känns ju faktiskt, när allt kommer omkring, rätt absurt. Mjölken är till för en annan djurarts bebisar, och istället dricker vi – vuxna individer av en helt annan djurart – upp mjölken. Och vi har byggt upp en hel kultur omkring mjölken också – hårdost, mjukost, mögelost, färskost, grädde, creme fraiche, filmjölk, smetana, kvarg, smör, gräddfil, yoghurt … ja, hela mejeridisken. Och vad innehåller mjölken? Ja, eftersom det är kalvens enda mat så innehåller den allt den behöver för att växa; massor av tillväxthormon. Tillväxthormon anpassade för kalvar alltså. Tillväxthormoner snabbar på celldelningen, och vips … förs tankarna till den accelerande massan cancerpatienter. Men steget till en mejerifri kost känns … otroligt stort.

2 thoughts on “Mejerifri kost

  1. Lana skriver:

    Jag äter ju näst intill mejerifritt, det enda jag äter av mejerier är ost och smör. Det var lite svårt i början, men nu har jag vant mig och anpassat min mat till det! Jag har många mejerifria recept på bloggen som du kan inspireras av! 🙂
    //Lana

  2. safursey skriver:

    Det är faktiskt lite skrämmande när man inser hur mycket komjölk man äter i en eller annan form! Det första steget för min del blir ju att sluta med mjölk, svårt nog! /Emma

Kommentera

