Kokosolja vs. solkräm

En arbetskollega ska åka till Spanien nästa vecka och så kom det sig att vi diskuterade detta med solkrämer. Jag berättade att jag hört att kokosolja ska funka precis lika bra som dyra kemikaliefyllda solkrämer. Det var det ingen som trodde på. Jag har själv aldrig provat eftersom jag inte behövt använda mig av solskydd på länge, men jag har bekanta som alltid använder kokosolja som solskydd. Dom bränner sig endast om dom glömt smörja in någon liten fläck. Och när man tänker på det ter det sig inte längre så konstigt. Lösningen på människans problem är ofta enkel – och livet ska vara enkelt! Problemen kan vara komplexa, men lösningen är fanimej alltid enkel!

Jag tänker att människan rent evolutionärt bott på varmare platser än Skandinavien (här är det majoriteten av tiden ett flera kilometer tjockt istäcke). Människan har bott på tropiska öar i Stilla havet, i Indiska oceanen, i Karibiska havet i åtminstone 10 000-tals år och i soliga Afrika i åtminstone 100 000-tals år före dagens solkräm uppfanns. Alltså måste dom ha skyddat sig från solen på något annat sätt. Att dom använde sig av det naturen erbjöd (vad annars? Det fanns inga produkter från storföretag eller restprodukter från den globala oljeindustrin på den tiden) såsom t.ex. kokos är en rimlig gissning. Från början hade ju alla solkrämer kokosolja som ingrediens (det minns t.o.m. jag) men sen gick vi över till endast skumma (billigare) ingredienser. Vi tycker att vi som människoart är så mycket mer komplexa idag än för 10 000 år sedan men det betyder ju inte att svaren på alla våra problem också måste vara komplexa.

Solkrämen är en ny uppfinning som tillhör kemikalieåldern (till skillnad från sten-, järn- och bronsåldern alltså) och jag har inte så stor tilltro till dessa vinstdrivna företag som säljer solkrämer. Om kosmetikabranschen rent generellt kan man säga att dom använder sig av restprodukter från oljeframställning (det blir nämligen enorma mängder som oljebranschen måste göra sig av med!). Här är innehållsförteckningen från den solkrämen jag haft hemma i flera år (denna är från Garnier med solskydd 50):

Water, octocrylen, propylene glycol, glycerin, titanium dioxide, C12-15 alkyl benzoate, cyclopentasiloxane, butyl methoxydibenzoymethane, drometrizole trisiloxane, isohexadecane, potassium cetyl phoshate, stearic acid, vp/eicosene copolymer, tocopherol, phenoxyethanol, PEG-100 sterarate, ethylparaben, triethanolamine, chlorphensin, dimethicone, xanthan gum, propylparaben, isobutylparaben, terephthalylidene dicamphor sulfonic acid, acrylates/C10-30 akyl acrylate crosspolymer, rosa canina/rosa canina fruit oil, dosodium edta, methylparaben, butylparaben, aluminium hydroxide, glycryl stearate, glycine soja/soybean oil.

30 ingredienser (jag gissar att 28 av dom är tillverkade i ett laboratorium) för att skydda oss från det mest naturliga i hela världen – vår egen sol. Är det verkligen möjligt att det krävs 30 kemikalier? Och jag tycker det här receptet mer liknar en dumpningssoppa än ett välutvecklat hälsosamt recept. Men vi litar så mycket på solkrämsföretagen att vi är villiga att smörja in vår hud med detta trots att ingen förstår vad den innehåller. Den enda ingrediensen jag känner igen är den första och sista: vatten och sojaolja. Däremellan ser jag flertalet sk. parabener vilket är konserveringsmedel som liknar östrogen (vår kropp kan alltså skilja inte parabener från östrogen) varpå parabener är hormonstörande. Och vad avgör vad som ligger kvar på huden och vad som går igenom huden och in i blodet? Jo, molekylstorlekarna (samma enkla princip som avgör vad i maten kroppen tar upp och vad som passerar tarmen). Vill man ha ovanstående kemikalier i sitt blod? Jag är inte så säker på att jag vill det. Och kom ihåg att huden är ett organ. Skulle man vara villig att smörja in något av sina andra organ med denna kemikaliemix? Och skulle ovanstående vara innehållsförteckningen på en matförpackning skulle jag inte äta det. Tar man då t.ex. kokosolja och läser på vad den innehåller står det:

Kokos.

En ingrediens som vi alla kan relatera till och se framför oss.

Att vi idag är så hjärntvättade av att leva just i kemikalieåldern att vi utan att tveka smörjer in vår hud med en flaska innehållande 30 olika kemikalier (varav 28 är okända åtminstone för mig) medan vi är väldigt tveksamma till att smörja in vår kropp med fett från en kokosnöt är oroväckande! Jag skulle kunna sätta 10 000 kr på att någon av ovanstående kemikalier om några år visar sig vara cancerframkallande. Om vi levde i en tidsålder utan sjukdomar som cancer (t.o.m. barn drabbas!), fetma (t.o.m. barn drabbas!), diabetes (t.o.m. barn drabbas!) och karies (t.o.m. barn drabbas!), alzheimers och parkinson … ja, då skulle jag inte vilja ändra på något recept alls. Men nu ser ju verkligen inte ut så, så något gör vi ju fel.

Och varför just kokosolja och inte oliv- eller avocadoolja? Jag återkommer med en teori i ett senare inlägg.

Var man kan läsa om detta utöver denna blogg? T.ex. här: http://www.coconutresearchcenter.org/article10013.htm

P.S. Om du köper kokosolja (som är samma sak som kokosfett) – köp inte silverpaketet i mejeridisken eftersom det är upphettat och härdat, köp istället kallpressad ekologisk kokosolja! D.S.

Kommentera

