Plastkoden 7 och PP …

Spinner vidare på de tillsammans omöjliga kombinationerna plastkod 7 och PP (polypropylen) som angavs på Fontanas mjukplastförpackning innehållandes ekologisk fetaost. Jag skrev nämligen ett mail till Fontanas kundtjänst och frågade. Jag ställde tre frågor och fick svar på två. Jag undrade alltså hur siffran 7 gick ihop med PP, vad förpackningen är gjord av och om den innehåller bisfenol. Jag fick svaret att det är feltryckt på förpackningen (!), siffran 7 är korrekt men PP är fel, det ska stå PE vilket står för polyeten. Huruvida dom betraktar felet som allvarligt och om det ska åtgärdas nämndes inte. Inte heller förtäljde svaret om huruvida polyeten innehåller bisfenol eller inte. Efter att jag googlat på det hamnade jag på Livsmedelsverkets hemsida som skriver att polyeten är den plasten som utgör plasthinnan i tetrapack och hårda bordsfettförpackningar och den innehåller inte bisfenol. Vad bra!

Kommentera

