Dagens träning

1,5 km varierat bröstsim. Tid: 60 minuter. Min ena kollega på jobbet påstår att bröstsim är farligt för axlarna, men det tror inte jag på. Jag känner mig som Hulken när jag simmar och jag älskar simning som träningsform. Jag var inne på ett forum häromdagen för att läsa om olika simredskap varpå en kille skrev att han hoppades att ingen därinne var tjej för han tyckte att tjejer som simmade var skitfula. Ja, så kan man också tycka, även om jag nog är mer benägen att tycka att pösiga degklumpar är ännu mer oattraktiva. Mår man bra av att simma är det klart man ska simma, oavsett vilket kön man råkar vara av!

Och jag funderar på detta med att komma igång. Om man verkligen inte alls kommit igång men vill komma igång (eller åtminstone tror att man vill) så skulle jag vilka rekommendera detta första steg – sluta med socker. Det är så grundläggande och revolutionerande att man måste ta sig över det berget innan man kan gå vidare. Skippa ursäkterna om att du måste ”unna” dig socker varje helg. Jag ser numera socker som en drog och det finns ingen rim och reson i att säga att man bara ska nyttja drogen på helgerna. Så länge man nyttjar drogen är man kvar i beroendet. Punkt slut. Fast smaken är som baken – som jag nämnt tidigare har jag en bekant som tränar på gym säkert varje dag – och vräker i sig socker så fort hen inte är på gymmet. Hen tycker hen är hälsosammare än en salladsätandes icke-tränare. Men cirkeln är ju jätteond – ju mer hen tränar desto mer skit äter hen. För mig är det som att köpa den billigaste skitmotoroljan man kan hitta, men köpa vääääldigt dyrt schampo och gnugga riktigt länge. Det hjälper liksom inte …

Kommentera

