Knöltång och kokosnötsolja

Jag är en av de personerna som alltid har haft väldigt lätt för att få tandsten och även om jag skippar sockret (och stor mängd kolhydrater) och använder både tandtråd och plackers (och fr.o.m. igår – efter besöket hos tandhygienisten – även små borstar) så får jag fortfarande tandsten, dessutom den där farliga varianten som går in under tandköttet och som kan leda till tandlossning. Min efterforskning om hur man motverkar tandsten har inte gett så mycket. Jag har kommit fram till att det finns två saker man kan göra (utöver ovanstående):

1) Äta knöltång. Knöltången påverkar salivens sammansättning och gör så att man är mindre benägen att bilda tandsten. Knöltång finns hos hälsokosten, t.ex. i form av tabletter vid namn ”Plaque Off”.

2) Skölja munnen med kokosnötsolja. Det här en spännande liten aktivitet som kallas oil pulling. Man stoppar en sked kokosnötsolja i  munnen varje morgon – innan tandborstning och innan frukost – och swischar runt den i sisådär 10 minuter. Kokosnötsoljan dödar tydligen bakterier och drar ut skit … sägs det. Dessutom blir tydligen tänderna vitare. Jag vet inte hur sant det är, men jag har bekanta som sysslar med detta som aldrig får anmärkningar hos tandläkaren. Dessutom finns det ett samband mellan intag av kokosnötsolja och tillbakagång i alzheimersförlopp, så just denna olja är väldigt intressant även i andra sammanhang. Vill man prova det ska man vara noga med att inte spotta ut oljan i  hon eller i toaletten när man är färdig eftersom den stelnar och kloggar igen rören, utan spotta direkt i papperskorgen. Här finns en video som visar hur man gör: http://youtu.be/gQe8etKJ9a4

Nästa besök hos tandläkaren är om ett halvår…

Kommentera

