Navet Frites

20120802-234632.jpg

Alltså, kålrot frites. Visst ser det gott ut? Detta är inte friterat i en riktig fritös, som man nog bör göra, utan i en helt vanlig kastrull. Det kan vara farligt eftersom oljan kan börja brinna vilket man kan undvika i en fritös som anger temperaturen. Jag har 9 steg på min spis och jag lät det inte bli varmare än 4. Då kokade oljan men inte häftigt. Se till att ha lock på och höga kanter på kastrullen. Ha gärna kastrullen på en innerplatta så att den inte står nära kanten. Av säkerhetsskäl ska man inte ha på fläkten om det mot all förmodan börjar brinna. (Om det börjar brinna – snabbt på med locket, av med kastrullen från plattan, häll eventuellt på mer olja för att sänka temperaturen – använd absolut inget vatten som istället bara ger elden mer energi). Låt köket vara en barnfri zon under friteringen, ha konstant uppsikt över kastrullen, ha en tröja med långa ärmar och använd givetvis inga plastbestick under tillagningen (de tål inte värmen)…

Jag skar upp kålroten i lämpliga bitar och förkokade bitarna tills de blev mjuka. Sedan friterade jag i rapsolja i 3 omgångar à 10 min. Låt stängerna torka på papper mellan omgångarna. Man ser sedan på färgen när de börjar bli färdiga. Dessa saltade jag och åt med lite majonnäs. Ljuvligt gott. Och ironiskt nog är detta verkligen slow food, total tid cirka 40 min. Nästa experiment blir att göra lövtunna friterade kålrotschips! Och förresten, det sägs att oljan kan återvinnas (för ytterligare fritering) om man silar den. Låt den svalna, sila och förvara i en glasbehållare. Vill du göra dig av med oljan rekommenderar jag inte att du häller ut den i avloppet eftersom det kloggar igen rören …

Kolhydrater i kålrot? Ynka 6,4%.

Inspiration från bloggen The Swedish Diet!

Kommentera

