Utrensning av gifter – del 1

Idag har jag rensat ut alla kemikalier/rengöringsmedel med den här symbolen. Farosymbol, kallas det som bekant. Just denna symbol upplyser om att rengöringsmedlet ifråga är hälsoskadligt och/eller irriterande. Om man googlar fram den finstilta texten om denna symbol hittar man detta: ”Akut toxicitet (oral, dermal, vid inhalation), hudirritation, ögonirritation, hudsensibilisering, specifik organtoxicitet – enstaka exponering, luftvägsirritation, narkosverkan”. Då kanske man tänker ”Men det är lugnt! Jag använder bara medlet på trasan och sen slänger/tvättar jag trasan!”. Fast på ett eller annat sätt, hur man än vrider och vänder på det, hamnar det ju i naturen ändå. Och det vill man inte, även om man är lite egoistisk och bara vill skydda sig själv (och sina avkommor), för det man släpper ut i naturen kommer tillbaka via maten. Det sprids via reningsverkens slam som gödsel på åkrar, det släpps ut i sjöar eftersom reningsverken inte är mirakelverk som har kapacitet att rena all skit folk spolar ned i avloppen och det sprids via luften från sopförbränningsanläggningar och kommer ned med regnet. Ja, ni fattar.

Enligt lag ska alla ämnen som kan utgöra fara eller hälsorisk märkas med korrekt farosymbol. De gamla farosymbolerna i oranget, som på bilden, har numera FN-anpassats och fått en ny mindre synlig design – här finns en översättningstabell. Går man in på en helt vanlig bensinmack ser man att det mesta som står i bilvårdshyllan har farosymboler på sig, vilket kan vara något att tänka på om man har bil. Det finns miljövänliga alternativ även på mackar, men dom är oftast lite dyrare (eftersom dom inte säljer lika bra) och man får gnugga 10 sekunder längre (vilket många kunder ansåg helt oacceptabelt åtminstone under min bensinmackskarriär). Nåväl.

Flaskan på bilden köpte jag för några år sedan. Märket är Bosch och innehåller ett slags pulver som man rengör rostfritt stål med. I detta fall var det tänkt för mitt kylskåp och min frys. De har en förmåga att samla på sig och fingeravtryck som sitter oväntat hårt. Faktum är att jag aldrig ens använt detta pulver eftersom jag helt enkelt inte gillar farosymboler, i synnerhet inte så nära min mat. Jag köpte burken på Boschs hemsida och att medlet skulle vara hälsovådligt hade jag inte en tanke på. Det finns ingen bra tanke med att ha rengöringsmedel märkta med farosymboler hemma när det finns naturliga rengöringsmedel som vatten (högst underskattat), såpa, citron, ättika, stålbollar/svinto, bakpulver, vinäger och bikarbonat. Nu bär jag iväg det här pulvret till närmsta miljöstation.

Del 2 följer.

Kommentera

