Tvättboll? Ja, tack.

Jag förespråkar väldigt sällan plast eftersom det är så onaturligt och långlivat (Expressen uttryckte det väldigt pedagogiskt häromdagen – om Gustav Vasa som barn slängt plast i naturen hade det fortfarande legat kvar där. Det exemplet gör att man lättare förstår varför det där plastberget lika stort som Texas driver omkring i Stilla Havet). Men viss plast accepeterar jag. Den här tvättbollen t.ex. Den är märkt med ”5” vilket betyder att den är gjord av polypropylen. Bisfenolfri och fri från övriga kända gifter. (Nackdelen är dock alltså att såvida bollen inte blir uppeldad så kommer den överleva mig och typ 900 år därtill – å andra sidan är ju nästan hela tvättmaskinen gjord av mindre hälsosam plast! Nåväl). Den stora fördelen med tvättbollar är att man slipper använda tvättmedelsfacket. Man kan dra ut det där tvättmedelsfacket på vilken maskin som helst och det är alltid fullt med mögel. Tvättmedelsrester möglar alltså (och pulver fastnar lättare än flytande tvättmedel). Möglet kan sen fastna i kläderna man tvättat. Nu är jag så otroligt lyckligt lottad att jag har en egen tvättmaskin (utan mögel), men i hela 17 år tvättade jag i  tvättstugskollektiv i maskiner med mögel i tvättmedelsfacken. Så – för allas trevnad – tvättbollar, tack!

20120725-142433.jpg

20120725-142450.jpg

2 thoughts on “Tvättboll? Ja, tack.

  1. Mia skriver:

    Vad innebär tvättboll? Har man sköljmedel i den och hur funkar det?
    Jag delar tvättmaskin som är självdoserande och ÖNSKAR det fanns ett sätt att använda mitt egna sköljmedel, en tvättboll kanske är svaret då?! 🙂 Vart hittar man såna?

    Sjuuukt tacksam för svar!

    • safursey skriver:

      Hej! En tvättboll är en liten ihålig rund sak som är till för tvättmedel, kanske främst flytande tvättmedel men pulver funkar också. Den stora fördelen är att man slipper möglet i tvättmedelsfacket. Men om du delar maskin och har sådan självdoserande så går den nog inte att stänga av. Kör du då med tvättboll får du ju dubbla mängder tvättmedel. Vi talade om att installera självdosering i våra tvättstugor just för att slippa mögelproblemen och för att få ner mängden tvättmedel (de flesta överdoserar) – men tack och lov så hade vi inte utrymme nog för den där självdoseringsmaskinen! Därefter köpte jag egen tvättmaskin och halleluja … nu vill jag aldrig mer dela tvättmaskin med grannarna.

      Man har inte sköljmedel i tvättbollen, det är väl liksom praktiskt omöjligt att öppna maskinen innan sköljningen drar igång. Själv använder jag inte sköljmedel, jag anser att det är helt onödigt …

Kommentera

