Den nya generationen frukt

20120709-083845.jpg

Jag minns än idag planschen hos min barndomstandläkare med texten ”Frukt är godis!”. Jag tror ingen förstod hur sann den faktiskt var, fast kanske ännu mer sann idag. I ICA:s senaste nummer av ”Månadens skörd” kan man läsa om hur den nya generationen av frukt är mer sockerrik än tidigare. Den är förädlad, där den mest sockerrika (och snyggaste) fruktens gener är de som förts vidare (tänk er samma scenario med människan – det skulle bli ramaskri!). Frukten blir på så sätt godare, eftersom människan är otroligt svag för söta smaker. På så sätt ökar sockerhalten i fruktdiskens frukter kontinuerligt (och mångfalden avtar). Frukt är alltså en växande sockerkälla, speciellt som svenska myndigheten Livsmedelsverket fortfarande – precis som 1999 – förespråkar 500 gram frukt och grönt varje dag.

Livsmedelsverket sätter alltså den väldigt sockerrika bananen och förädlade extra söta nektariner i samma kategori som fänkål och spenat. Den med lite insikt i näringslära och blodets insulinnivåer förstår hur orimligt det är. I Danmark rekommenderar myndigheterna 6 portioner frukt och grönt om dagen. I USA rekommenderas 5 portioner frukt och grönt om dagen. Detta med ”frukt och grönt” är verkligen ett vedertaget begrepp, hur orimligt det än ter sig. Svenska livsmedelsverket skriver att det också är okej att inta en del av detta frukt och grönt som juice. Juice, där man pressat ur fruktens söta vätska och slängt fibrerna, en kombination som påverkar blodsockret extra mycket …

Livsmedelsverket skriver också att om man äter 500 gram frukt och grönt om dagen så minskar risken för cancer, högt kolesterol, diabetes typ 2, högt blodtryck, hjärt- och kärsjukdomar och blodproppar. Dessutom gynnar de en hormonell balans. Men om alla svenskar ens skulle äta 400 gram frukt och grönt per dag (jag antar alltså att vi äter mindre än så) skulle vi ha uppskattningsvis 20% förre cancerfall i Sverige. Äter man så mycket som 600 gram per dag minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med ytterligare 10-20%. Stora ord från Livsmedelsverket! (Samma myndighet som de senaste 30 åren piskat på utvecklingen av lightprodukter … som inte alls gjorde oss varken smalare eller friskare, hmmm).

Min personliga åsikt? Juicer – frukt utan fibrer aka raffinerad frukt – gör oss feta på samma sätt som vitt bröd gör oss feta. Att äta flera hundra gram frukt om dagen är för mycket och helt onödigt. Grönsaker innehåller fruktens alla nyttigheter minus sockret. Så ät gärna alla möjliga sorters grönsaker dagligen, men att försöka få i sig en banan, ett äpple, en apelsin och en klase vindruvor varje dag – nej, skänk hellre pengarna till välgörenhet istället.

Och så glömmer vi inte heller den där nya studien som visar att cancertumörer – vars föda alltså består till 100% av kolhydrater – föredrar fruktos framför glukos. Jag vet inte vad man ska dra för slutsatser av den studien ännu, men jag tror den är något stort på spåren.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: