Basilikapizza med citronolivolja

20120619-230821.jpg

Jag är med i Saltå Kvarns smakråd och just nu testsmakar vi Saltå Kvarns nya portugisiska biodynamiska olivoljor smaksatta med citron, mandarin och basilika. Jag har testsmakat den förstnämnda, men först bakgrundsfakta om vilka förhållanden olivoljan kommer ifrån:

Olivsorterna heter Cobrançosa och Cordovil de Serpa och odlas i regionen Alantejo i sydöstra Portugal. Här, mellan spanska gränsen och floden Guadiana, ligger Portugals första biodynamiska olivgård och ägs av familjen Bernhard-Zehnder. Citronerna plockas samma dag som oliverna pressas till olivolja. Oliverna kallpressas (vilket är att föredra – låga temperaturer, icke härskat fett, bevarade närningsämnen, inga tillsatser) och är av sorten extra jungfruolja, vilket betyder att oljan kommer ifrån den första pressningen (som anses ge den allra finaste olja, t.ex. kallas den andra pressningen bara för ”jungfruolja”).

Olivoljan är demetermärkt vilket är en certifiering för biodynamiskt odlade grödor. Vid biodynamiskt odling har man tagit steget längre än att enbart odla ekologiskt. Här försöker man se helheten i både naturens kretslopp och naturens mångfald. Man odlar grödor i en viss följd istället för att alltid odla samma gröda på samma ställe – dels för att inga skadeinsekter ska hinna bygga upp stadiga större populationer och dels för att inte utarma jordarna på deras närningsämnen (och därmed försämra grödornas kvalité).

Jag provade citronolivoljan på en hembakad pizza. Jag utesluter spannmål ur min kost så det blev en pizza gjord på ekologiskt kokosnötsmjöl. Receptet på degen var improviserat och har definitivt utvecklingspotential då brödet blev lite väl sprött. Min deg bestod av 2 ekologiska ägg, 1 dl ekologiskt kokosnötsmjöl och ett par matskedar vatten. Jag smaksatte degen med salt, torkad basilika och ekologiska vita sesamfrön. Som topping hade jag ekologiska tomater (puré och krossade),  skivor av buffelmozarella, ekologisk rökt skinka och gula ekologiska tomter. Efter gräddningen smaksatte jag pizzan ytterligare med färsk ruccola och dulseströssel samt ringlade citronolivoljan över. Olivoljan smakade toppen, speciellt ihop med tomat och basilika. Har man ingen (smält) riven ost på pizzan gör istället olivoljan pizzan både saftig och väldoftande. Olivoljans färg bokstavligen förgyller maten. Ett stort extra plus är att flaskan dessutom är vacker att ha hemma i köket. Ytterligare ett extra stort plus för att Saltå så välvilligt berättar varifrån maten kommer och under vilka förhållanden den tillverkats – detta vittnar om en väldigt hög kvalité på maten vilket absolut gör den mer njutbar!

20120619-230916.jpg

Det ingår inte i mitt uppdrag att testa mandarin- och basilikaolivoljan men jag tänker att den förstnämnda kanske skulle passa ihop med någon gräddig dessert (kanske med kanelstekta bananhalvor?) och att den sistnämnda skulle passa i en ostrik ceasarsallad.

Kommentera

